Blogger templates

Photobucket

Friday, December 31, 2010

Naga Laut Sebenar!

Uiks..matanya yang galak..badannya yang besar dan panjang,mempunyai sayap yang lebar untuk terbang pantas dan ada yang mengatakan ia boleh mengeluarkan api dari mulutnya.. 


Tapi itu semua mitos..Naga merupakan sejenis makhlus yang biasanya digambarkan sebagai ular (atau reptilia lain) yang besar dan berkuasa, serta mempunyai kuasa sakti makhlus mitos yang mempunyai kebanyakan atau sebahagian ciri-ciri naga dapat dijumpai dalam kebanyakan budaya di dunia.

Kali ini aku nak tunjukkan mahluk Allah S.W.T yang sebenar naga laut..bukan mitos ok! ini aku dapat lepas tengok geografi dan google lagi info mengenainya sebelum aku pepandai letak kat entry aku ini.

Rupanya cari dan amat unit..habitat yer biasa la,nama pon naga laut mesti tinggal kat laut tak kan kat lombong lak kan. 

Naga laut berdaun atau Glauerts Seadragon, Phycodurus eques, merupakan ikan laut dalam keluarga Syngnathidae, yang juga termasuk kuda laut. Ia adalah satu-satunya anggota dari genus Phycodurus. 


Hal ini ditemui di sepanjang pesisir selatan dan barat Australia. Nama ini berasal dari penampilannya dengan unjuran sepertidaun-lama datang dari seluruh tubuh. Tonjolan ini tidak digunakan untuk propulsi,mereka hanya berfungsi sebagai kamuflase. 


Naga laut berdaun mendorong dirinya sendiri melalui sirip dada di punggung leher dan sirip punggung pada urat kembali lebih dekat ke hujung ekor. Sirip kecil ini hampir sepenuhnya telus dan sukar dilihat kerana mereka berombak teliti malah merupakan makhluk tenang melalui air, dan ilusi menlambang rumput laut.

 Haa...naga laut ini juga ada persamaannya seperti kuda laut lain. Betina bertelur dan yang akan menjaga telur sehingga menentas adalah jantan. Nak tahu macam mana? 

Betina dan jantan akan saling berkait untuk memindahkan telur pada badan si jantan..apabila semua telur sudah dipindahkan tugas betina selesai. Dan process menetas dilakukan oleh si jantan, macam ini la rupe yer..



Si jantan akan membawa telur itu kemana sahaja dye pergi sampai telur itu menetas. Haa..amacam indah dan unitkan ciptaan Tuhan ini. Haiwan pon reti jaga anak apalagi kita manusia ini kan. Kat abawah ini lebih pic yang aku dapat dari pakcik google,betapa cantiknya mereka ini...




Oklah den dah penat nk tengok karton TV9 lak..huhu..bubye kekawan..(dah macam ayat budak2 lak aku rasa)