Blogger templates

Photobucket

Monday, February 14, 2011

Valentime..kalo salah eja pon xper..

Assalammualaikum..banyak betul program ilmiah dan program lain yang mengingatkan perihal hari kekasih nie.


Bila di imbas kembali zaman sekolah aku hari kekasih nie memang hari keuntungan bagi kelab pusat sumber aka perpustakaan lah..


Mana tak yea time nie laa boleh buat duit...mata duit betul ahli jawatan kuasa pusat sumber..(jangan simpan dalam hati k!)


Mau tak yer time2 nie la kreative mereka yang mata duitan nie membuak-buak..jual bunga ros hidup la,jual coklat la..konon jual hempe la bagi nampak mahal n special la konon untuk bagi kapel2 sekolah nie.


Time sekolah rindah cikgu2 ingatkan la juga pada budak2 yang xberapa mantang lagi akal yer nie..dengan ayat "hari keasih nie bukan semestinya bagi pasangan bercinta korang kecik2 agi jangan nak suka2 nie..bagi kawan2 tak per atau bagi cikgu ker tak pon bagi mak ayah kat umah"


Aku nie pon kecik mana la tahu..tahu dye jual coklat jer aku beli laa. Coklat dye bukan biasa2 punya maa...cantik yer balut siap bereben bagai..time tue beli la dua nak bagi mak ayah kat umah. 


Sampai waktu rehat tak tahan aku tengok coklat balut cantik yer kan..nak try la rasa sikit satu..last2 habis satu bungkus. Dah tinggal satu nak bagi mak dan abah of coz nak kena bagi dua kan..duit pon tak cukup.


Balik jer umah bagi la kat mak siap pesan kat mak "Ni kongsi2 dengan abah tau" sungguh bertuah punya anak kan..


Time sekolah menengah dah berakal la cikit kan time tue dah tahu la babab cinta2 monyet nie.. Time tue bab mata duitan cari duit kelab pusat sumber gak..memang aku pikir budak pusat sumber nak kaya laa..tapi aku tengok pusat sumber macam tue je gak..tak ada jadi pusat sumber lima bintang ker...tapi akhir tahun dyeorang paling meriah la sambutan jamuan akhir tahun. Makan kepsi time zaman aku dulu kepsi macam nampak budak kaya2 jer boleh makan..


Kat mana tadi..oh ha! citer pasal valentime time sek menengahkan..masa aku form 1 still bagi kawan2 lagi. Time tue aku boleh dikatakan anti gak dengan boy nie tak tahu kenapa memang sejak aku sekolah rendah aku tak suke laki bajet bagus nie. Benarnya ada kisah yer..time aku darjah dua aku pernah kena buli dengan sorang budak laki nie badan dye besar nama dye haziq. Tengok sampai sekarang aku ingat nama mamat giant nie..aku panggil dia giant(dalam hati jer) Dye buat nangis...time tue ada kawan aku yang tahu aku ada abang kat sekolah tue panggil la abg aku. Sebagai abang yang melindungi adiknya bawak la geng2 dye datang marah si giant nie. Sejak dari hari tue giant jadi body guard aku..dan sejak hari tue aku jadi garang dengan budak2 laki.


Lari jauh nie..story balik bab sek. menengah tadi...aku start terima bunga dan coklat dari budak laki masa aku tingkatan 3, time tue blur gak aku siapa la yang nak bagi aku hadian2 nie. Rupa yer budak dari kelas lain yang duduk usha aku dari bile entah. Time tue hadiah orang bagi aku makan jelah time tue tak tahu lagi siapa. Keesokan harinya girl yang jadi penyampai hadiah2 tue kantoikan sendiri kat aku. 


Girl  : "Akak tahu tak siapa bagi hadiah tue kat akak?"
Aku : "Entah akak tak tahu tak ada tulis nama pengirim kan"
Girl  : " Hadiah tue abang angkat saya bagi,nama dia Yusran"
Aku : Dengan selamba "oh ye ker"
Girl  : "Akak kenal x yang mana orang yer?"
Aku : "Tak"


Girl tue pon tunjuk kat aku mamat yang duduk kat tangga blok sebelah yang memang sengaja duduk kat situ. Aku tengok jer budak tue dye terus bangun pergi tempat lain konon segan laa..


Hari seterusnya aku buat tak tahu jer..sampai satu tahap budak tu boleh kecoh satu tingkatan aku awek dye. Sampai budak2 kelas aku tanya.. Memang siaplah habis waktu sekolah jumpa mamat tue sound direct jer.."hadiah terima kasih tapi sejak bile kapel ek"


Esok2 yer terus tak dengar citer dah..rasa berdosa lak aku sekarang.
aku pon. Tapi masa berlalu time tue aku memang jenis kawan2 dengan laki ok fine tapi bila dah masuk bab2 nk kapel2 nie.. Start dye cakap suka jer terus tak kawan la sampai dye tak ada suka tue baru ok balik.


Memang zaman sekolah seronok sangat macam2 kenanganlah..susah  dah nk dapat kenangan zaman sekolah bila usia dah meningkat. Tapi sekarang aku dah tak la anti lelaki nie..dah oklah bagi aku bila kita dah bersedia pintu hati akan terbuka untuk insan yang benar ikhlas.


Even sekarang dah ada cik sayang kteorg memang tak celebrate valentime nie..dah tahu hukum,baik buruk yer...agi pon remaja luar sana bijak pandai..mesti dah tahu valentime datang dari mana soooo... 


Disini aku juga nak wara2 kan pada muslim2 diluar sana tak perlu laa nak terlalu mengikut kemodenan sampai ikut sambut mazahab kristian. Yang menyambut hari kematian paderi bernama Valentino.


Dunia dah akhir zaman semaju mana pon kita semua itu perlu kita jawab dengan yang menciptakan kita.. Dalam pada ni juga aku semakin muhasabah diri.. Cintailah insan keliling kita kerana Allah SWT sesungguh semua ini pemberiannya..

Marilah kita sama muhabah diri yer...esok hari bahagia untuk semua umat islam seluru dunia tahu tak apa?? Maulidur Rasul..sambutlah ia sesempurna mungkinnya sahabat2 muslimku...

Semoga kita sentiasa menjadi umat yang terbaik...